Van school tot dolfijnenschool - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Mamelamelos - WaarBenJij.nu Van school tot dolfijnenschool - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Mamelamelos - WaarBenJij.nu

Van school tot dolfijnenschool

Blijf op de hoogte en volg Mamelamelos

05 April 2014 | Curaçao, Willemstad

Zo, daar zitten we dan met een lading stikstof in het lichaam in de avondschemering van ons voormalige koninkrijksdeel Curacao. Een lekker koel briesje houd het lichaam enigszins op temperatuur en zorgt er voor dat er bijna geen muggen rond ons zitten. Even graven hoor naar wat we sinds vorig bericht allemaal gedaan hebben.... Een lang verhaal...

Op vrijdagochtend gingen de kinderen naar de openbare basisschool Gijsbertus, niet ver bij ons huisje vandaan. Met een rugzak vol uitdeelsnoepjes werd eerst Malou en toen Amélie naar de klas gebracht. Malou vond het heel spannend en verstopte zich achter mijn benen, maar gelukkig kwam een kindje uit de klas haar ophalen. Amélie vond het net zo spannend, maar die stapte toch soort van stoer de klas in en pakte haar schriftje om mee te doenaan de les. Check! Met smeulende zolen van het wegaccelereren kwamen wij uit bij een damessandalenparadijs om voor Mélanie nieuwe Giselle's (?) te kopen.

Anderhalf uur later kwamen wij weer terug om de kinderen op te halen. Malou was nog druk bezig om het uitgedeelde snoep naar binnen te werken, maar ze had wel geleerd hoe toververf werkt! Amélie wilde niet mee, die zat nog lekker rekensommetjes te maken in de klas. Op de vraag of we haar dan 's middags moesten ophalen reageerde ze met het dichtklappen van haar schrift en binnen no time bij de deur staan :-) De dames liepen naast elkaar terug de ervaringen aan elkaar te vertellen ("deze juf was veel strenger dan mijn juf" en (Amélie) "ze doen hetzelfde als bij ons, alleen veel makkelijker"). Ze zagen het best nog wel zitten om hier écht op school te gaan. Deze ervaring mocht gevierd worden met een lunch naar hun keuze.
Daar zaten we dan met twee Whopper Jr. Menu's bij de Burger King.... Papa en mama daarna maar wat roti gehaald :-)

Dat weekend zijn we met een huurautootje naar Jodensavanna gereden voor het portie cultuur om daarna bij Overbridge in de Surinamerivier te zwemmen. Malou ging daar nog letterlijk knock-out door tegen een schommel aan te rennen.
Zondag met mijn ex-collega (inmiddels tante Gerda voor de kinderen) naar een soort colakreek gegaan. Dat was wel spannend, want het water is daar echt zo donker als cola en je weet dat er ergens piranha's zwemmen.... Stoer als we zijn dirigeren we natuurlijk eerst de kinderen in het water voordat we zelf gaan :-)
Op de terugweg met tante Gerda een private mtv-cribs ronde gedaan, waar het stulpje van Bouta (aka Desi B.) en Winston Bogarde werden aangewezen.

Maandag was Mélanie aan de beurt voor wat "werkzaamheden" op het vrije atheneum. Helaas viel dat wat tegen, want de docent frans was een zeer onervaren eerstejaars. Hij heeft er waarschijnlijk wel veel aan gehad :-) Maar niet getreurd, dat zijn dus ook weer kansen!
Na deze schoolse perikelen hadden we een interne paramariboiaanse verhuizing van guest house en een gezellig avondje met Daniël (vriendje van Malou) en zn ouders.

Met een beetje mist in het hoofd togen wij al wandelend naar het busstation op de Heiligeweg om de bus richting Groningen te nemen. Vlak voor Groningen stapten we uit om bij Bloemendaal langs het zwembad schuifelend in te checken. Zo Hollands als het klinkt, zo niet Hollands waren de drie superleuke dagen daar. Rondritten door Saramacca, bij Staatsolie langs, een Groningen rondrit, zonsopgang turen tijdens een boottochtje op de Saramaccarivier (inclusief de zeekoeien ontmoeting), uitgebreid zwembadderen, vogels spotten en van die mega grote waterbuffels aan het hek hebben snuffelen. Dat alles afgesloten met een decadente rivierlunch tijdens het gluren-naar-de-buren boottochtje.

Het weekend stond een beetje in het teken van wasjes draaien, nog een paar borrelafspraakjes en wat plonsen in het zwembad. Dinsdag vliegen we immers naar Curacao, dus we wilden het niet al te spannend meer maken.... totdat de eigenaar van het guesthouse zei dat hij n dikke Toyota Landcruiser voor n prikkie te huur had! Ik helemaal blij, dikke 4x4 jeep met dikke V6 benzine met diff-lock voor én achter en, jawel, een echte off-road snorkel! Mijn blijheid en mannelijke offroad vreugde werd helaas niet gedeeld door het vrouwelijke deel van ons gezelschap.... Zelfs de off-road snorkel niet...

Tóch togen wij maandagochtend met liters verse benzine op de cruisecontrol naar Brownsberg. Tien kilometer voor de top van de berg hield het asfalt op en werd het een stijgende rode blubberweg met kuilen en plassen. Het valt al te raden; binnen een kilometer was de auto roodbeblubberd en had ik drie uitbundige dames in de auto :-) Op de top prachtig uitzicht over het Brokopondo stuwmeer. Malou nam ons mee voor een bewegwijzerde junglewandeling; dat kwam goed uit dat zij voorop wilde lopen, want met al die enge beestjes....

Moe maar voldaan, en een vieze jeep achterlatend, lagen wij vroeg in het mandje, want de wekker stond om 2.30 uur voor een ritje van een uur naar het vliegveld. Daar hadden we door een Messi-achtige schijnbeweging het geluk dat we als eerste de security check en douane door konden, want die gasten zijn uitbundig langzaam!

Op Curacao haalden wij de Suzuki Celerio op bij de verhuur (dat dingetje past zes keer in de Landcruiser van de dag ervoor) en scheurden we naar het appartementje in het westen van Willemstad. Snel duikafspraakje gemaakt voor de dag erna en boodschapjes gehaald voor een avondje zelf koken.

Duikje was van het niveau aquarim, dus makkelijk en mooi. Wij doken om en om, zodat ook de kinderen onder begeleiding konden gaan snorkelen. Malou gaat als een dolle, maar drinkt ondertussen wel drie liter zeewater per snorkelbeurt :-)
Gisteren zijn we naar de "dolfijnenacademie" gegaan voor een ontmoeting met dolfijnen. Dat was echt heel leuk voor die kids; kusjes geven aan de dolfijn, aaien, knuffelen enzovoorts. Ook mochten daar nog de zusterhaaien en pijlstaartroggen gevoerd en geaaid worden. Helemaal te gek natuurlijk voor die kids. Terwijl de dolfijnen hun mooiste sprongen en duikjes maakten zagen papa en mama het banksaldo een vrije val maken :-) Wel erg genoten, want het was superleuk.

Wij hebben vandaag de dag weer om, in en onder water doorgebracht met als afsluiter een mooie zonsondergang en, jawel, een biertje met een bitterbal!

• 05 April 2014 - 09:21

Bart En Renate:

HEERLIJK!
    geniet ervan

• 05 April 2014 - 09:48

Petra:

Wat een geweldig verhaal om mee wakker te worden vandaag ,:-))
    P&P

• 05 April 2014 - 10:27

Dionys:

Wat een belevenissen allemaal. En dan te bedenken dat dit nog maar de eerste bestemming was. Leuk hoor.

• 05 April 2014 - 17:56

Marcel:

Een dikke snorkel op LC en bruin fruit op een tropisch eiland! Lekker hoor....

• 16 April 2014 - 12:47

Margot:

...Een vakantie van 5 minuten in Suriname & Curaçao met al jullie verhalen. Leuk! Geniet ervan met z'n 4en.

• 11 Mei 2014 - 17:56

Loic:

alle reisverhalen waren in spam terecht gekomen maar super leuk, ik wil ook snorkel rijden!!!