Live from Chestnut Lodge - Reisverslag uit Kiepersol, Zuid-Afrika van Mamelamelos - WaarBenJij.nu Live from Chestnut Lodge - Reisverslag uit Kiepersol, Zuid-Afrika van Mamelamelos - WaarBenJij.nu

Live from Chestnut Lodge

Door: Oscar

Blijf op de hoogte en volg Mamelamelos

03 Februari 2010 | Zuid-Afrika, Kiepersol

Woensdagmorgen, je kent het wel....
Ontwakend uit een diepe slaap onder de zoemende ventilator gewekt worden door de vogeltjes en zonnestraaltjes (en een Maloutje die met de vogels meezingt). Meteen nieuwsgierig naar het Daily Sales Report; oh nee, dat moest ik afleren. Snel die korte broek aan en gereedmelden voor het ontbijt!
Ook in Zuid-Afrika bestaat het ontbijt uit eggs and toast, in welke variant dan ook.

Hoe kort is het nog geleden dat we door de sneeuw aan het ploegen waren op weg naar Schiphol. Toch enigszins spannend voorgevoel, want hoe houden jonge kinderen het elf uur in het vliegtuig vol?
Nou, Amelie had snel na een rondje Boeing 777 haar vakantieliefde gevonden, dus een deel was geregeld. Het andere deel had Nijntje op het beeldscherm, speen en waf-waf; geregeld.
Om elf uur 's avonds aangekomen in Johannesburg en met de LandCruiser naar het guest house. Even het welbekende "ik ben net aangekomen na een lange reis en ik heb dorst"-biertje naar binnen werken en hup, onder zeil.

's Ochtend werden de auto's gebracht en konden we op pad. Net na de Johannesburgse ochtendspits reden we naar het oosten richting Nelspruit. Ben je verdorie ruim 9000 kilometer zuidelijker dan normaal, kom je na twee uur rijden Middelburg tegen! Geen Oosterscheldekering gezien, dus het zal wel een andere geweest zijn. Aldaar het binnenland in, althans de snelweg af, voor een panoramaroute naar Sabie en uiteindelijk Kiepersol. Eerst de plaatselijke forel-met-mango-salade weggespeld met de eveneens plaatselijke chenin blanc; klaar voor de panorama's!

Het panoramische aan de route ging niet verder dan de heen en weer zwiepende ruitenwissers en de remlichten van de voorganger in de file-optocht.
Half uurtje pijpenstelen en toen konden we de uitgestrekte bananenvelden en avocadoplantages eindelijk zien. De omgeving is mooi groen (regen?) en stikt van de mooi gekleurde en geurende bloemen. Airco uit, raampje open en de heerlijke warme klamme naar bloemen geurende lucht inademen.

Aangekomen in het guest-house aan de borrel en aansluitend het diner. Voor elf uur kostte het al dusdanig veel moeite om de ogen open te houden, dus ach, het is vakantie, we gaven er maar aan toe.....

Ter indicatie: het is om en nabij 9 uur nu en ik begin al te twijfelen of ik mijn T-shirt aan hou....

• 03 Februari 2010 - 08:52

Herre :

Ik hoor het al weerm je hebt het zwaar.....

Als je te veel last van afkick verschijnselen hebt, hierbij een persberichtje van vanmorgen....

Roche boekt winstdaling 22% in 2009; handhaaft outlook
    03-02-2010 08:01:00
    ZURICH (Dow Jones)--Roche Holding AG heeft in 2009 de nettowinst met 22% zien dalen, als gevolg van buitengewone items gerelateerd aan de Genentech transactie en integratie. Vooruitkijkend stelt het Zwitserse farmaceutische concern de verwachtingen voor 2010 te handhaven.

Roche rapporteerde woensdag een nettowinst van CHF8,5 miljard, tegen CHF10,84 miljard een jaar geleden. De nettowinst beschikbaar voor aandeelhouders kwam uit op CHF7,78 miljard, terwijl analisten hadden gerekend op CHF8,2 miljard.

De omzet kwam conform verwachting uit op CHF49,1 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van CHF45,62 miljard in 2008. Beide divisies wisten volgens Roche marktaandeel te winnen.

Voor 2010 vorziet Roche zowel voor de groep als geheel als voor de Pharma-divisie een midden-eencijferige omzetgroei, waarbij de divisie Diagnostic een hogere omzetgroei zal laten zien dan de markt. De Tamiflu-verkopen zullen naar verwachting in 2010 afnemen tot CHF1,2 miljard van CHF3,2 miljard in 2009.

De winst per aandeel zal volgens Roche tegen constante wisselkoersen in 2010 een dubbelcijferige groei laten zien.

Roche stelt voor een dividend uit te keren over 2009 van CHF6,0 per aandeel, vergeleken met CHF5,0 in 2008.

- Door Martijn Mom; Dow Jones Nieuwsdienst; +31-20-5715 201; martijn.mom@dowjones.com

• 03 Februari 2010 - 08:58

Jeroen:

Herre hou op!
    Dat was een grapje van Oscar.

Anyway lieve mensen. Geniet ervan. Jullie hebben het verdient. We zien jullie in maart. Dan is het hier ook weer (bijna)lente. Kus alle meisjes van mij(3 keer).

• 03 Februari 2010 - 10:30

Dionys:

He man, niet te veel mooie verhalen optekenen hoor. Anders kom ik ook die kant op.

Mazzeltjes,

Dio

• 03 Februari 2010 - 10:47

Stephen Bushnell:

Veel plezier lieve mensen, enneeeh hou je T-shirt maar aan.

Groet Stephen, Ivanka, Sem, Noah & Fay.

• 03 Februari 2010 - 12:16

Omamamaria:

Fijn dat jullie je eigen vogeltje Malou hebben! Zingt Amelie al haar eigen repertoire? Vlgns mij wachten ze daar niet op een blanke borstkas Oscar. Lopen jullie al op plakkies?

• 03 Februari 2010 - 15:34

Dirk-Jan:

Veel plezeier daar, geniet van elkaar en het werkelijk prachtige land. Ik zou Springbokkie met een goed glas rood nemen!!

Groeten
    DJ

• 04 Februari 2010 - 16:42

Diet:

Hallo Melos en kids,
    Ik ben erg jaloers. Ik wil ook naar SA. De sneeuw is hier net weg, dus de glijpartijen zijn voorlopig voorbij. De vissen leven NOG en ik ook.

Hierbij les een (1) Afrikaans:

Sokker = Voetbal
    Spens = Provisiekamer
    Spuitvliegtuig = Straaljager
    Stokkielekker = Lolly
    Stootskraper = Bulldozer, Enz.
    Strooimeisje = Bruidsmeisje
    Wildebees = Gnoe
    Wildeperd = Zebra
    Windlawaai = Opschepper
    Wipmat = Trampoline

Ok gasten, Baje dankie. Enjoy.

Groet Diderick.

• 04 Februari 2010 - 20:58

Jacqueline & Thierry:

Bravo à Oscar qui écrit si bien en Hollandais. Nous avons juste compris que Malou chantait avec les oiseaux ??? Le voyage en avion s'est donc bien passé (merci Françoise pour ton sms)et à bientôt pour des photos peut-être ou quelques lignes en Français. C'est déjà bien de pouvoir vous suivre sur la carte du pays. Bisous à tous !

• 06 Februari 2010 - 14:53

W&T:

Leuk verslag tot nu toe! We blijven jullie volgen,
    groet,

W&T

• 06 Februari 2010 - 18:25

Jacqueline & Thierry:

Enfin des photos, il fait vraiment chaud là-bas. Est-ce que Mélanie pourrait faire quelques exercices écrits en Français pour s'entrainer pendant les vacances ? SVP.
    Quelques photos de vos mines réjouies seraient également appréciées.
    Bonne continuation et bisous

• 08 Februari 2010 - 06:58

Les Momos:

Quel bonheur de trouver votre message ce matin : nous étions en week end de ski depuis samedi matin - beaucoup moins chaud que vous, mais soleil et super glisse - j'ai mal partout....
    Bravo Mélanie pour tes commentaires, tu nous fais un peu voyager avec vous. L'échantillon des photos est très révélateur des bons et beaux moments que vous passez : celle que je trouve la moins photogénique... c'est l'araignée !
    Bon, il va falloir que je parte au boulot - Et oui...
    Mais encore merci pour la part de rêve que vous nous envoyez.

Bisous, bisous, bisous, bisous.....
    Christine

• 10 Februari 2010 - 16:29

AnnaBé:

Wat een leuk reisverslag.
    Heerlijk dat jullie zo genieten.We pakken de kaart erbij om te zien waar jullie precies zijn. Hier heeft het weer gesneeuwd en is het koud.Nu al de Big five gezien!Geweldig.We blijven nieuwsgierig naar jullie volgende verhalen,groet, ook aan Melanie's ouders, André & AnnaBé