Sang fluide - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Mamelamelos - WaarBenJij.nu Sang fluide - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Mamelamelos - WaarBenJij.nu

Sang fluide

Door: Oscar & Melanie

Blijf op de hoogte en volg Mamelamelos

29 Oktober 2004 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Pour la France,
Nous revoila avec nos avontures extra-ordinaires...
Ce pays vert avec ses montagnes magnifiques, vues surprenables, eaux turquoises et vins superbes nous a vole le coeur.

Apres le dernier message que les senpetards ont du vous traduire nous nous sommes bien occupes.
Nous avons grimpes qques petits pics des Alpes du sud puis nous avons pris la route scenic des Catlins. Avec notre petit campervan on s'arrete de tps en tps pour faire une petite balade ou de prendre un dejeuner au bord d'1 riviere avec vue sur les montagnes ou l'ocean.

En suite nous avons continue la route direction les Fiords a Milford sound. Au lieu de faire les pics nous avons decide de visiter le monde sous marin la-bas, avec l'eau a 10 degres et la neige sur les montagnes. Brrrr! Mais ca vaut le coup si c'est pour voire du corail noir, de requins chien et surtout pleins de langoustes!

Pour se rechauffer nous sommes reparti direction Queenstown pour gouter des vins et sauter a l'elastique. (43 metres saut dans le vide aahh!) On doit faire qque chose qd on a tand de temps...(sinon on risquerait de s'ennuier)

Avec l'adrenaline restant ds le sang nous avons repris le chemin pour voire les glaciers du cote ouest, mais la pluie (c'est tjs comme ca ds le sud-ouest) nous a chasse vers des zones plus chaudes. A Hanmer connue pour ces eaux thermales bouillantes nous avons fondue un peu.
Apres qques bains et randos a nouveau en route. Arrivee a Kaikoura (capitale des langoustes) vous pourez deviner ce qu'on a mange (oui, des sandwiches au beurre de cacahuete). Hier en bordure de l'autoroute avec vue sur l'ocean, nous avons deguste une petite bete avec une bonne mayo et bien sur un petit vin blanc. Quelle luxe!

Maintenant nous nous trouvons ds la region Malborough, capitale des vins. Alors en route pour des nouvelles degustations.
Ce pays est vraiment trop beau et y a trop de choses a voire et a faire.

---
Even een vrije vertaling van het bovenste: we hebben het wel naar onze zin.

Om de minder talenknobbelende lezers nog wat mee te geven van onze meest recente bewegingen op het Zuidereiland een kijkje achter de schermen....

Lake Tekapo: turqoise meer omgeven door hoge bergen met besneeuwde toppen. Wandeling van 2,5 uur gemaakt in prachtig weer. Met de mobiele woning naar Dunedin gekard met onderweg wat stops om wat wolpakhuizen, historische gebouwen en boulders op het strand te bekijken. In Dunedin wat petanque gespeeld, cassettebandjes gekocht voor in de bus (New Kids on The Block kon volledig meegezongen worden (bedankt Olga!)) en de digitale camera kwijtgeraakt...

Met een nieuwe 4.1 megapixels op pad the Catlins door alwaar we tussen de zeeleeuwen en pinquins door verscheidene wandelingen hebben gemaakt naar desolate meertjes, oude houtzaagfabrieken en het meest zuiderlijke puntje van het zuidereiland. Betoverd door de schoonheid van het land schrik je dan weer eens wakker als je na twee uur rijden ineens een tegenligger tegenkomt (anders dan een schaap) op weg naar Te Anau.

Vanuit Te Anau de Glowworm Caves bezocht en in de storm en sneeuw door naar Milford Sound, midden in het fjordland. De trekking om de fjorden was nog gesloten en met 250 japanners op een boot leek ons ook niets (met 2 ook niet hoor), dus zijn we maar gaan duiken in de fjorden.
Met vier man een hele mooie rondleiding in de fjord gehad, pinquins, zeehondjes, noem maar op. Nadat we op 3 (three in dit geval) de backward roll vanaf de Seadragon deden, kwamen we in aanraking met een laag zoet water van 10 graden! Even de hele zeldzame dierenverzameling in heel fjordland bijelkaar geschreeuwd en toen maar onderduiken naar de laag zout water, die gelukkig iets warmer (12) was. Door deze aparte natuurlijke setting zie je dingen onder water die normaal pas dieper dan 50 meter te zien zijn: zwart koraal (is wit overigens), dogsharks (welbekend van de fish and chips), electric rays en langoesten waar je met 4 man en twee flessen wijn een mooi avondmaal aan hebt! Alhoewel het hier toegestaan is die beestjes mee de pan in te sleuren, hebben wij als "echte" duikers deze overheerlijke beestjes maar laten liggen..... (stom, stom, stom)

Queenstown hebben we na een uurtje rondhupsen maar verlaten, op weg naar de zuiderlijke wijn- en fruitstreek. Met uitzicht op de eerste commerciele bungeejumpplek ter wereld de sauvignon blancs, rieslings en chardonnays van deze streek geproefd en een dag later met uitzicht over de sauvignon blanc-, riesling-en chardonnayvelden een sprong gemaakt vanaf de eerste commerciele bungeejumpplek ter wereld. De sprong kwam neer op een soort vrije val wildpoepen, maar eenmaal uitgebungeld knalde de adrenaline nog 48 uur lang na.

Gebruikmakend van die adrenaline nog wat 360 graden views meegepikt op wat bergtoppen en toen op pad langs de westkust gletsjers. De regen zorgde voor een snelle vlucht richting noordoost. Bij het voormalig episch centrum van de mijnbouw (Reefton) een lange boswandeling gemaakt langs de goud- en quartsmijnen en zelfs nog de Ajax batterij gerepareerd in het bos. Volledig doorweekt en beblubberd een prive termaalbad geritseld vlakbij de Lewis pas en rozig weer op pad.

Nadat we ook Kaikoura bezocht hadden kregen we wat lichte trek. Wat doe je in zo'n geval: je haalt de langoest en de fles witte wijn uit de koelkast, je maakt snel een mayonaise en gaat even een ruim uurtje uittrekken om alles leeg te schrapen. Decadente backpackers, haha!

Momenteel gaan we de Marlborough-wijnstreek doorjassen, dus de komende dagen vermaken wij ons wel!

• 29 Oktober 2004 - 07:52

Ric:

Een prachtige reis lijkt het gewoon. Fantastisch zijn jullie verhalen. Zowel frans (bijna niet te volgen) als nederlands.

• 29 Oktober 2004 - 08:00

Bart En Renate:

Nog minder dan twee weken!
    En wanneer jullie dit lezen waarschijnlijk nog maar een week. We hebben ale tickets binnen en de tas is gepakt met als belangrijkste handbagage de drop, nog even wachten dus Mel. De duikbrillen zijn gepoetst en de zwembroek ingevet dus volgens mij zijn we er klaar voor. En ja de regenjassen hebben we ook tevoorschijn gehaald. Jos zijn huis is ook bijna klaar en Neelima en Hanjo zijn het land uitgetrapt we kunnen nu met een gerust hart NZ onveilig maken. We hebben ook nog wat geoefend op het links rijden, al met al een voortreffelijke voorbereiding denken wij zo. nog twaalf nachtjes slapen en dan..........
    tot zometeen

Graag gedaan hoor!!! :)

• 01 November 2004 - 10:44

Senpertars:

Génial toutes ces aventures
    Je suis trés heureuse de voir, que la N-Z vous plaise autant ce pays doit étre vraiment génial...
    Bonne continuation. :-)
    Kukuxumusu.

• 02 November 2004 - 20:27

Les Momos:

Hello les globe-trotters,

Alors moi : les langoustes, les dégustations de vin, je suis partante.

Par contre la baignade à 10°, le saut à l'élastique et les requins chiens (!), bof...

Mais vous nous faites rêver...

Ici rien de bien neuf : ce week end (prolongé avec le jour férié de Toussaint), nous avons découvert Dieppe.

La ville elle-même n'est pas terrible, mais la région est magnifique : les falaises, la mer turquoise, les vaches (normandes évidemment) et comme le soleil nous a tenu compagnie les 4 jours, c'était génial.

Yann et Tony sont un peu inquiets à l'idée de quitter leurs ami(e)s et leur environnement habituel.

Depuis leur anniversaire, ils sont en permanence branchés "portable" : l'un dépense son forfait très rapidement et l'autre l'économise - devinez qui est qui ?

J'arrête mes bavardages,
    Plein de bisous à nos grands voyageurs
    Christine et sa bande

• 08 November 2004 - 16:06

Paul:

Ha die Oscar,

Wat hebben jullie toch een "rot" leven. Alle gekheid op een stokje, dit soort dingen ga je zeggen als je (weer) achter je PC-tje zit, en dat terwijl het weer is nog niet eens slecht is!. Hier bij IBS gaat alles z´n gangetje. De gebruikelijke najaardrukte is weer aangebroken. Afgelopen weekend wel een leuk persnoneelsfeest gehad. Een fijne tijd verder (wanneer komen jullie trouwens weer deze kant op??)
    See you!

Paul

• 09 November 2004 - 20:23

Anna-Bé:

Jongens,jongens het water loopt me in de mond met al die heerlijke langoesten.Geniet nog maar even lekker echt een prachtig land.

• 11 November 2004 - 16:33

Lidwien:

Wij krijgen na het lezen van al deze berichten steeds meer zin in op vakantie te gaan, was anders ook wel gebeurd hoor. Wij blijven jullie berichten volgen, groetjes uit het Scheveningse, Marc en Lidwien

• 13 November 2004 - 21:40

Guilbertjd:

Bonsoir les amateurs de sensations fortes. A ce train là, il va falloir redoubler d'imagination à votre retour pour pimenter votre quotidien. Je crois qu'il y a de plus en plus d'amateurs pour... un voyage dans l'espace ! Je plaisante, bien sûr, ... quoi que... ? on ne sait jamais. Merci pour la jolie carte postale d'anniversaire destinée à Thierry. Bisous en attendant la fin de l'année. Jacqueline & Thierry

• 20 November 2004 - 22:30

Bart En Renate:

Hahaha de zon schijnt weer!
    Het kwam dus toch door jullie. We zijn nu in Wellington 21-11 voor de ferry.
    We missen jullie nu alweer.

De groeten en tot Possum!
    BArt en Renate

• 27 November 2004 - 12:21

Pam En Jessica:

klinkt wel heftig allemaal wat jullie daaronder uitspoken. hebben jullie nog lokale feesten meegevierd? vergeten jullie de Sint binnekort niet??? wij hier zitten in de mist met de lichten vanaf vier uur s middags aan - correctie: de hele dag aan..!!
    de hele familie, behalve klaas, is huizen aan het kijken. pam en femme voor een huis in noord-holland, liefst in de duinen bij schoorl in de buurt, omdat femme een nieuwe baan binnen campina heeft in heiloo. en ik zoek een kamer in den haag (waar ik nu als eerstejaars artscience doe), om jullie per 1 maart weer het huis te gunnen.
    veel liefs, pam en jessica