Fear, Freefal & Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mamelamelos - WaarBenJij.nu Fear, Freefal & Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Mamelamelos - WaarBenJij.nu

Fear, Freefal & Fiji

Door: Oscar & Melanie

Blijf op de hoogte en volg Mamelamelos

29 November 2004 | Fiji, Nadi

Na onze langs-de-weg-langoest van vorig bericht zijn we de Marlborough streek dorgejast om de laatste paar dagen zuidereiland te volmaken. Diverse wijnboeren langsgecrosst om de wereldbefaamde witte wijntjes te proeven, maar helaas blijven wij enigszins halfchauvinistisch de Sancerre en consorten prevaleren. Gelukkig konden de meeste wijnboeren dat ook wel inzien, want ze gaven zelf toe dat ze maar wat aan het aanklooien waren. Toch wel met een volle campervankoelkast de streek doorgereden naar Havelock om wat greenlipmussels te proeven en om het adembenemende zicht in de Wairopopupu Springs te zien.

Om een afwisseling van alle culinaria te doen zijn we het water maar weer eens ingedoken op zoek naar de in 1986 gezonken cruiseliner Mikael Lermontov. Het bijna 200 meter lange schip was niet te missen en liet ons toe de bar, het zwembad, de kapiteinsbrug en de danszaal te bekijken.

Om toch ook nog als backpacker Nieuw-Zeeland door te gaan hebben we een nacht op een rangeerterrein doorgebracht zodat we de goedkoopste ferry naar Wellington om half vijf 's ochtends konden nemen. Uiteraard redelijk brak aangekomen en meteen doorgereden naar Napier en Hastings voor wat art deco, rust, wijn en wandelen.

Volgende stop was Lake Taupo alwaar we het adrenalinepeil weer wat hebben opgeschroefd. Met een klein vliegtuigje naar 12000 voet en daar een instructeur met parachute aan je vastbinden en hups, het vliegtuig uit. Wat een waanzinnig gaaf gevoel als je zo met 200 km/uur de wolken inknald!

Geinspireerd door het actief vulcanische gebeuren daar zijn we 's avonds maar flink aan de T-bone barbecue gegaan en de dag erna door naar Rotarua. Door de overheersende zwavelstank zijn we redelijk snel naar de kust gereden voor wat frisse lucht. Bedwelmd door de frisse lucht even aan de rechterkant van de weg gereden met de campervan en na een heerlijk terrasdagje op weg naar Auckland.

In Auckland echt even helemaal de weg kwijt door de drukte na die eenzame dagen op de weg. Desalniettemin heerlijk van de zon genoten en lekker rondgehobbeld in de stad. De zaterdagochtend lekker buiten ontbeten en de komst van Bart en Renate afgewacht. Het was erg leuk, maar ook raar om na zo'n tijd weer bekende gezichten te zien. Met de mond vol Hollandse dropjes en salmiaklollies moesten we maar gaan schuilen, want ze hadden ook de regen meegenomen uit Nederland!

Na wat welkomstbiertjes en bijkletsen zijn we een dag later met onze nieuwe bus naar Whangarei gereden om te duiken op de Poor Knights (ook weer dag later door het slechte weer :-) ). Ontzettend mooie duik gemaakt omringd door gigantisch grote stingrays en scorpionfish. Prachtig!

Door het dagje duikuitstel moesten we ons enigszins haasten naar Tongariro National Park net onder Lake Taupo. 's Ochtends om 7 uur stonden we volledig ingepakt en klaar met de meest moeilijke wandelspullen voor de acht uur durende trek; regen, kou, sneeuw en wind deed de tocht anuleren. Staat nog op de to do list. Als alternatief het zonnige Taupo opgezocht en daar 3 uur langs de rivier en Huka Falls gewandeld om het adamskostuum in het frisse water te dompelen.

Volgende ochtend afscheid genomen, want wij moesten langzaam aan richting Fiji en zij moesten nog een week of vijf vakantievieren. Via allerlei offroadpaadjes en mooie watervallen kwamen we uit aan de kust bij Raglan, hetgeen een lokaal surfvakantieoord is. Ons laatste avondje Nieuw Zeeland op passende wijze gevierd en met een klein beetje tegenzin naar Fiji.

Op Nadi International Airport werden we op z'n hoelahoeps ontvangen met gitaren, zang en kokosmattenrokjes. Meteen de bus ingejumpt naar Pacific Harbour voor wat duikjes in de Beqa Lagoon. De klok gaat zo ontzettend langzaam hier, dat je wel wat moet gaan doen om de tijd te vullen. Dus volledig lopen tuinieren in de koraaltuinen van de lagoon en nog even een soort privevoerduikje gehad om een paar vette bullsharks (en ook wat "gewone" haaitjes hoor) te ontmoeten.

Een dagje in de hoofdstad rondgebanjerd waar we aardig wat historie hebben kunnen opsnuiven in het Fiji-museum en langzaam weer terug naar Nadi. Nog even snel een duikje op de Mamanuca Eilandengroep en nu is het afwachten totdat we naar LA vliegen. Zodra we de lucht in zijn passeren we de datumlijn en krijgen we er een extra dagje vakantie bij!

---

Apres notre aventure avec la bete nous avons visites les vignobles pour deguster les vins blancs fameux de la Nelle Zelande. Mais malheureusement on doit avouer que les blancs de la loire restent favoris.
Du coup nous sommes retournes sous l'ocean pour visiter la croisiere de luxe le Micael Lermontov, coule en 1986 dans les eaux des Malborough Sounds. Avec une longeur de presque 200 m c'etait tres impressionnant.

Avec grand regret nous avons quitte l'ile du sud pour prendre le ferry a 4:30 du matin direction le nord. Nous avons continue la route jusqu'a Hastings et Napier pour essayer qques vins la-bas mais notre opinion n'a tjs pas pu etre change alors on s'est jete sur la rando. En suite a nouveau en route pour Taupo avec le lac le plus grand de la N-Z. Pour pouvoir admirer sa grandeur nous sommes grimpes a environ 4000 metres (en avion) pour de la sauter avec qq'un sur le dos avec un parachute sur son dos et vauler au dessus du lac. SUPER!! Avec une vitesse de 200 km\h la terre se rapproche vite, mais quelle sensation une fois que la parachute s'ouvre et tu sais que tu ne t'ecrasera pas.

Avec l'adrenaline dans les veines nous sommes alles a Rotorua ou il ya plein d'activites volcanique. Avec l'odeur des oeufs pourris de partout dans l'air nous sommes vite reparti ver la cote pour de l'air fraiche. S'etait tres impressionnant a voire la fume et la boue qui sort de la terre mais il faut etre tres enrume pour bien pouvoir l'apprecier.
Apres une petite journee a la cote nous sommes alles a Auckland pour attendre des amis. Ca faisait bien plaisir de revoir des tetes familieres mais c'etait bizarre aussi. Mais bon, apres les avoir rejoint nous sommes alles a Wangarei pour plonger sur les Poor Knights avec des raies gigantesques.

Apres ca nous sommes retournes direction le lac de Taupo pour faire une grande rando de huit heures entre les vulcans. Vu que les hollandais avaient pris la pluie et le mauvais temps avec eux la rando a ete annule qui fait qu'on doit revenir une fois....

Le lendemain nous sommes retournes direction l'aeroport pour prendre l'avion pour les iles Fiji. Avec mal au coeur nous avons quitte ce pays magnifique pour se retrouver avec pleins d'indiens. Snif.

Le temps ici passe tres lentement et pour que ca passe un peu plus vite nous faisons un peu de plongee pour le changement. Nourir les grands requins visiter les jardins botaniques des corails, on ne s'en lasse pas.
En se moment on attend notre vol vers les Etats-Unis afin de changer notre regime culinaire. Bisous

• 29 November 2004 - 07:48

Kit:

Wow, wat zit er toch een vaart in jullie reis. En ik hier maar een beetje aanklooien in India. Alles op z'n elfendertigst.
    Ik voel helemaal mee met de vreemheid van de Nederlandse gezichten, mijn ouders waren de afgelopen twee weken hier. In recordtijd (voor mij dan)Goa gezien. Zit nu op plannen voor Kerst en Oud&Nieuw te broeden. Wat zijn jullie plannen?

Missen jullie de camper niet, of huren jullie er weer eentje in LA? Oh ennuh, Yosimiti, Monterey, Santa Barbara en Tahoe zijn absolute must in California. Ben benieuwd hoe het jullie bevalt!

• 29 November 2004 - 10:44

Maaike:

Fijn weer een berichtje van jullie.
    Goed te lezen dat het allemaal nog bevalt. Nieuw Zeeland is op onze things-to-do lijst door jullie verhalen enorm gestegen! Hier is het weer druilerig (raar woord, maar wel tekenend) en het werk gaat zijn gangetje. Volgens mij missen jullie niet veel. Dus lekker blijven genieten!

• 29 November 2004 - 12:10

AnnaBé:

Nog even genieten dus. Leuk dat jullie Olga gaan ontmoeten doe haar de groeten(van je moeder gehoord).André was erg blij met de postzegel.Nog even en danzijn jullie ook weer thuis geniet nog maar goed van alles. dille kus .

• 29 November 2004 - 13:36

Sandra:

Wow!!!! Heb je op Fiji nog even de groeten aan Anthony Robbins van mij gedaan??
    Ik zie erg uit naar het feest rond oud & nieuw. Kunnen we lekker bijkletsen!

• 29 November 2004 - 19:43

Ka:

Fijn om weer wat van jullie te horen/lezen!! Geniet van de laatste weken en dan... tot gauw?!
    Liefs Karen

• 29 November 2004 - 19:45

Ka:

Liefs Karen

• 29 November 2004 - 20:48

Jules:

Ik heb het idee dat het daar best grappig is allemaal zo aan de ander kant van de globe. Dat kan natuurlijk ook komen door jullie meertalig etaleren van opperst plezant vocabulaire. Eigenlijk zijn we al een tijd lang niet zo dicht bij elkaar geweest (hemelsbreed... uhhh aardesdiep) bekeken. Maar voordat ik sentispynegologiatisch wordt denk ik daar maar niet over na. Geniet met volle teugen… nee… geniet van elke volle teug. En ontkurk er nog maar een paar. Wij leggen de Sancerre wel vast koud. Het blijft afzien dat reizen. Geen fatsoenlijk Sancerretje of Chablisje te vinden. Life sucks … Duik, drink, reis, ontdek, spring, vlieg, proef en bekijk zoveel jullie nog kunnen. Jaloers zijn we toch al!! Cheers, Jules & Nicolet

• 30 November 2004 - 20:40

Moesje:

Jaloers ben ik niet op jullie. Het is een kwestie van iemand het allerbeste gunnen!!!Zie erg uit naar jullie terugkomst.

• 02 December 2004 - 22:18

Sarah:

Salut vous deux!

je viens d'apprendre que vous aviez un site grace à Christine. je suis passée rendre visite aux Maurissats car j'avais la possibilité de représenter mon école dans des lycées d'Orléans.
    j'espère que vous allez bien. en regardant vos photos on voyage un petit peu avec vous. j'aimerais un jour pouvoir aussi visiter de si beaux pays.
    moi je travaille pour l'instant à temps plein à l'information-promotion de l'école dans laquelle je commencerai mon master de marketing et publicité en février. ça me permet de financer entièrement mon master et j'ai aussi une rémunération équivalente à celle d'une stagiaire.
    je vous souhaite une bonne continuation dans l'exploration de tous ces pays magnifiques et j'attends avec impatience que vous nous fassiez part de vos expériences.
    A bientôt,

Sarah

• 09 December 2004 - 09:16

Marlinka:

Wat fantastisch toch om allemaal te lezen, wat moet het dan niet enorm heerlijk zijn om het allemaal mee te maken. Geniet er nog even van! Maar zo te zien lukt dat jullie heel goed!
    All the best!

• 23 December 2004 - 11:37

Bart En Renate:

damn we zijn alweer thuis. wat gaat de tijd toch snel.